Emmanuel Jal

Jag har just suttit och kolla på ur kanalen och såg en dokumentär om en kille som kallas sig för Emanuel Jal.
Han berätta om livet som barn soldat då hans pappa skicka iväg han som liten till Etiopen på en båt där båten skönk och 360 barn dog och han övelevde..blev soldat och det var krig på den tiden..Dom sköt, stycka och grävde ner andra, bland annat barn..men dom blev lärda så..till slut kom ett gäng på att fly som dom bara gick i flera månader..efter ett tag tog maten slut och vissa svälte..dom drack sitt eget urin för att överleva..vissa blev knäppa och sköt skallen av sig själv..å åt dom varandra och sen då vissa dog så kom gamar å då döda dom gamar och  åt dom..Dom mötte sen två kvinnor som var fotografer..och ena kvinna smugla ut han till nått annat land i afrika..men hon dog och han hamna i slummern..
Idag är han Rappartist..och är ute på olika föreläsningar och han har åkt hem för att träffa sin famlij..han skänker en del pengar dit..
Trots att han har döda människor så är han en bra människa..han hjälper sitt land och slåss för freden!
Jag blev så berörd så jag grät..jag tänkte hur bra jag har det..hur bra vi har det i Svergie!..
Vi har mat för dagen, inge krig!
Man borde igentligen skatta sig lycklig!
Alla borde se sånt här så kanske människor förstår!
Tänk var människor får utstå..Visst det har blivit mycke bättre där efter kriget..men mer behövs! det är många som inte får gå i skola..
För alla har rätt att leva ett värdigt liv!
Om vi människor kämpar för en bättre värld så kan vi nog nå den..men det är en bra bit på vägen.
Ville bara skriva om detta för att kankse folk att tänka och uppskatta saker mer!
För vi vill ju alla ha fred !

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!